Prat om Pengar - forumet som gör dig rikare
Bli medlem Startsidan Medlemslista Inkorgen Vanliga frågor

Användarnamn:    Lösenord:      Logga in mig automatiskt    
Alla svenskar borde ha en årslön på banken
Gå till sida 1, 2  Nästa

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Privatekonomi
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
kilo

InläggPostat: 2011-08-12 09:01    Rubrik: Alla svenskar borde ha en årslön på banken Lägg till medlem till din ignore-lista Svara med citat

Anne Wibble är känd för ha yttrat "alla svenskar borde ha en årslön på banken", men behöver man verkligen så mycket?

Vi har villa i södra Stockholm, vi har två bilar, två barn, båda vi vuxna är utbildade och har fasta anställningar, jag har även eget företag vid sidan om.

Vi har villahemförsäkring, båda bilarna är helförsäkrade, har gruppförsäkringar, olycksfallsförsäkringar och barnförsäkringar och vi är båda med i A-kassan och har inkomstförsäkringar. Jag har ett buffertkonto med ca 2 månadslöner (netto) på som är öronmärkta för oförutsedda händelser och det har hittills räckt bra. Jag har just gått igenom en period där bufferten naggades ordentligt i kanten då flera vitvaror och andra saker behövde ersättas och repareras samtidigt. Jag bestämde mig för att öka bufferten till det dubbla, dvs 4 månadslöner, för att skapa ordentlig säkerhetsmargnal för att klara av många händelser samtidigt för en olycka kommer sällan ensam som bekant.

Men att ha 12 månadslöner i buffert ter sig för mig som en väldigt stor buffert. Och med två vuxna i hushållet som kan dela på riskerna så ter sig 12 månadslöner var på banken som ordentlig överdimensionering om man inte har väldigt stora lån möjligen (vilket jag inte har).

Vem i Sverige behöver egentligen en årslön på banken?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
aromata

InläggPostat: 2011-08-12 09:45    Rubrik: Lägg till medlem till din ignore-lista Svara med citat

Att ha en årslön på banken är ett bra riktmärke, tycker jag. Oförutsedda händelser kan leda till oförutsedda utgifter som är lite svåra att kvantifiera eftersom de är just oförutsedda ...

Men att ha pengarna på ett bankkonto är inte det viktiga utan det handlar om att ha pengarna realiserbara med kort varsel. En aktiedepå kan du likvidera på någon dag och skulle därför funka bra enligt mig. Sjunker portföljvärdet så att du kommer under en årslön får du ju kompensera på annat sätt.

En årslön "på banken" måste inte betyda en årslön med dålig förräntning.
Till överst på sidan
Horizon

InläggPostat: 2011-08-12 10:13    Rubrik: Lägg till medlem till din ignore-lista Svara med citat

kilo: Du och din familj är knappast en bra råmodell för de personer Wibble främst menade, men jag tycker ändå att en årslön är ett bra riktmärke. Kan dock inte säga att jag har det själv. Smile
erlie

InläggPostat: 2011-08-12 16:25    Rubrik: Lägg till medlem till din ignore-lista Svara med citat

Själv har jag mellan 5-6 månadslöner (netto). Då har jag dock både BR och ett fritidshus, så jag anser att det absolut behövs eftersom risken för plötsliga kostnader är fördubblad. TM och DM gick t ex sönder samtidigt i lgh, samtidigt ungefär sprack ett rör i badrummet på landet. Det var bara iväg med ca en nettomånadslön extra på en månad.

Jag skulle säga runt 3 nettomånadslöner per fastighet (eller br) man äger, samt kanske ytterligare ett par månadslöner .

I övrigt delar jag helt aromatas åsikt att "på banken" inte behöver betyda sparkontot, i dagens värld med nätdepåer och knappklicksaffärer. Likvida tillgångar med lägre risk är mer rimligt att kalla det, sen får man försöka få en hygglig förräntning på dessa även om de tillhör bufferten.

Man får ju också väga in sin kreditsituation - har man god kreditvärdighet och kreditutrymme för lågräntekrediter (=bolån) så är ju i sht fastighetsrelaterade kostnader (oaktat om man betraktar inköpen som konsumtion eller investering i ekonomisk mening) ofta möjliga att finansiera via lån och inte via sparmedel.

Visst ska man minnas den gamla sanningen att banken ofta är mindre benägen att hjälpa den som hamnar i kris, men det gäller ju sällan situationer som t ex att t ex en V/A-installation måste bytas (kan ju lätt kosta 100K och mer), om man i övrigt har en sund och balanserad privatekonomi.

Generellt tycker jag också att den privata försäkringssituationen måste uppvärderas i riskkalkylen. De flesta svenskar har bara en huvudsaklig inkomstkälla när det gäller cashflow, nämligen inkomst av tjänst. Den inkomsten bör försäkras bra mot arbetslöshet, olycksfall och långtidssjukdom.

Edit: Horizon: vem menade Wibble då tror du?
Till överst på sidan
kilo

InläggPostat: 2011-08-12 17:34    Rubrik: Lägg till medlem till din ignore-lista Svara med citat

Horizon skrev:
kilo: Du och din familj är knappast en bra råmodell för de personer Wibble främst menade, men jag tycker ändå att en årslön är ett bra riktmärke. Kan dock inte säga att jag har det själv. Smile

Nu vet jag inte vilka Wibble främst riktade sig mot men vad kan det vara som man behöver 12 månadslöner till i beredskap? Det enda jag kan tänka mig är att man har stora lån och man blir arbetslös eller långtidssjuk och inte tillräckligt med försäkringar för att klara en lång vargavinter med bostadspriser som rasat.
Till överst på sidan
kilo

InläggPostat: 2011-08-12 17:48    Rubrik: Lägg till medlem till din ignore-lista Svara med citat

erlie skrev:
Själv har jag mellan 5-6 månadslöner (netto). Då har jag dock både BR och ett fritidshus, så jag anser att det absolut behövs eftersom risken för plötsliga kostnader är fördubblad. TM och DM gick t ex sönder samtidigt i lgh, samtidigt ungefär sprack ett rör i badrummet på landet. Det var bara iväg med ca en nettomånadslön extra på en månad.

TM och DM och andra vitvaror är i egentlig mening inte oförutsedda utgifter när de går sönder om de är gamla. Är de hyfsat nya får man ut en del på hemförsäkringen efter åldersavdrag och då är det egentligen bara självrisken som är den oförutsedda utgiften. Åldersavdraget borde man avsätta pengar för kontinuerligt (men hur många gör det egentligen).

erlie skrev:

I övrigt delar jag helt aromatas åsikt att "på banken" inte behöver betyda sparkontot, i dagens värld med nätdepåer och knappklicksaffärer. Likvida tillgångar med lägre risk är mer rimligt att kalla det, sen får man försöka få en hygglig förräntning på dessa även om de tillhör bufferten.

Jag kommer inte på så många likvida tillgångar med lägre risk bortsett från bankkonto. Aktier är definitivt inte lägre risk. Någon form av räntefond möjligen då kanske?

Jag anser inte att min depå är en del av min buffert för oförutsedda utgifter, för då skulle jag just i dessa tiden behövt realisera aktier för att köpa ny tvättmaskin och TV och värmepump som gått sönder i sommar.
Till överst på sidan
aromata

InläggPostat: 2011-08-12 20:39    Rubrik: Lägg till medlem till din ignore-lista Svara med citat

kilo skrev:
Jag anser inte att min depå är en del av min buffert för oförutsedda utgifter, för då skulle jag just i dessa tiden behövt realisera aktier för att köpa ny tvättmaskin och TV och värmepump som gått sönder i sommar.

Min depå är definitivt en buffert men då tillåter jag heller inga stora förluster där. Hade min depå varit långsiktig skulle jag antagligen tänka som du.
Till överst på sidan
Spencer

InläggPostat: 2011-08-12 21:29    Rubrik: Lägg till medlem till din ignore-lista Svara med citat

Hur ska man egentligen räkna? Har den som har en årslön på banken mer pengar än den som amorterat av sin bostad?

Hon menade nog helt enkelt att det är bra om människor har en egen buffert och drog till med en årslön som riktmärke. Attityden i Sverige r överlag ganska negativ till sparande och hon ville provocera. Jag tror dock inte man ska se det som vettigt riktmärke för buffertsparande. Äger man sin bostad bör man definitivt amortera innan man har en årslön på banken...
Till överst på sidan
kilo

InläggPostat: 2011-08-12 21:45    Rubrik: Lägg till medlem till din ignore-lista Svara med citat

Min spontana reaktion är att jag hellre ser tvärtom på det. Jag har hellre en buffert innan amortering, För man kan ju ge sig den på att värmepannan havererar just när man blivit arbetslös och banken inte beviljar en att låna.

Har man bufferten på ett högräntekonto istället för att ha amorterat kostar det någon hundralapp i månaden i ränteskillnad, och det kan jag tycka är en ok försäkringspremie att betala för att säkerställa att man har likviditet tillgängligt ifall något skulle hända just när man inte kan få lån.

Det är väl också en anledning till att man inte ska ha för stor buffert eftersom det kostar trots allt ränta att ha pengarna i tillgänglig buffert istället för att amortera i händelse av att man har lån.
Till överst på sidan
aromata

InläggPostat: 2011-08-12 21:46    Rubrik: Lägg till medlem till din ignore-lista Svara med citat

Man ska ju inte ta det där med just en årslön som något annat än ett riktmärke. Bor du i en hyresrätt behöver du ju inte samma buffert som om du bor i en äldre villa och har du barn är det klokt att ha lite extra.

Hela syftet med hennes uttalande måste ha varit att alla borde ha en buffert stor nog att klara oväntade utgifter utan att förändra sin livsföring alltför mycket och utan att behöva stå med mössan i hand på banken.
Till överst på sidan
kilo

InläggPostat: 2011-08-12 21:55    Rubrik: Lägg till medlem till din ignore-lista Svara med citat

Visst handlar det mest om att påpeka att folk bör ha en buffert för oföutsedda utgifter, men en hel eller en halv årslön är ändå ganska stor skillnad för de flesta, både i kronor och ören som ska vara tillgänglig och i den möjliga alternativavkastningen jämfört med att ha pengarna likvida som buffert.

Nu tycker jag personligen att man ska ha större buffert än vad man först tror för annars finns nog risken att man känner sig tvingad att ta av pensionspengarna ifall bufferten blir ansträngd. Och som sagt, det kan vara när det är sämsta tänkbara läget för att sälja aktier som man kan riskera behöva realisera delar av sin depå om bufferten inte är tillräckligt stor. Jag tycker nog ändå att en årslön i likvid buffert är för mycket, men visst, en årslön inom armslängds avstånd kanske är vettigt antar jag.
Till överst på sidan
Spencer

InläggPostat: 2011-08-12 22:28    Rubrik: Lägg till medlem till din ignore-lista Svara med citat

kilo skrev:
Min spontana reaktion är att jag hellre ser tvärtom på det. Jag har hellre en buffert innan amortering, För man kan ju ge sig den på att värmepannan havererar just när man blivit arbetslös och banken inte beviljar en att låna.

Allt är ju relativt, men jag tycker värdet av att ha en budget avtar kraftigt redan innan man har en årslön på banken. Jag skulle säga att de flesta behöver minst 2 månadslöner eller så. Ett halvår är nog lagom, sen är det definitivt dags att betala lån eller leva litet. Wink

Värmepannan försäkrar man väl förresten? För egen del behöver jag primärt bufferten för att känna mig fri att få diverse infall. Ser snarare bufferten som en möjlighetsgivare än en räddning vid kris.
Till överst på sidan
kilo

InläggPostat: 2011-08-12 22:49    Rubrik: Lägg till medlem till din ignore-lista Svara med citat

Spencer skrev:
kilo skrev:

Allt är ju relativt, men jag tycker värdet av att ha en budget avtar kraftigt redan innan man har en årslön på banken. Jag skulle säga att de flesta behöver minst 2 månadslöner eller så. Ett halvår är nog lagom, sen är det definitivt dags att betala lån eller leva litet. Wink

Värmepannan försäkrar man väl förresten? För egen del behöver jag primärt bufferten för att känna mig fri att få diverse infall. Ser snarare bufferten som en möjlighetsgivare än en räddning vid kris.

Min värmepanna från 1990 är antagligen försäkrad men efter åldersavdrag lär det nog bli ganska exakt 0 kronor från försäkringsbolaget om den skulle haverera.

(Min pappa hade alltid mellan 5 och 10 tusen kr i kontanter i plånboken, "man vet aldrig när en bra affär dyker upp"...)
Till överst på sidan
Spencer

InläggPostat: 2011-08-13 01:12    Rubrik: Lägg till medlem till din ignore-lista Svara med citat

Visst, men en värmepanna är väl ändå typ... en månadslön för ett par där båda jobbar?

En dubbel årslön bör räcka till ruggigt mycket.
Till överst på sidan
kilo

InläggPostat: 2011-08-13 08:27    Rubrik: Lägg till medlem till din ignore-lista Svara med citat

Spencer skrev:
Visst, men en värmepanna är väl ändå typ... en månadslön för ett par där båda jobbar?

En dubbel årslön bör räcka till ruggigt mycket.

Min värmepanna skulle ersättas av en värmepump om den gic sönder och en sån kostar fler än en månadslön, men det kunde sålart inte du veta.

Ja, en dubbel årslön borde räcka till massor hävdar jag också.
Till överst på sidan
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Privatekonomi Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2  Nästa
Sida 1 av 2

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet

Besöksstatistik för Prat om Pengar på SIS-index