Prat om Pengar - forumet som gör dig rikare
Bli medlem Startsidan Medlemslista Inkorgen Vanliga frågor

Användarnamn:    Lösenord:      Logga in mig automatiskt    
Jihad Körskola

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Fria diskussioner
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Himmelsblå

InläggPostat: 2011-07-16 17:26    Rubrik: Jihad Körskola Lägg till medlem till din ignore-lista Svara med citat

Jag hade allvarliga problem att hålla masken när jag promenerade längs med stråket Ystadsgatan från Möllan ner mot Rosengård. Granne med en massa bilverkstäder och bilhandlare på Grängesgatan låg en körskola som praktiserade "Jihad körkortsteori". Det är tydligen en väl använd pedagogik över landet:

http://www.abojihad.se/

Abu Jihad betyder "kampens fader" om jag har fattat det rätt. Det är även smeknamnet på Fatahs grundare.

Men... förmodligen skall man inte se det så, utan man lär ut ett sätt att kämpa sig igenom körkortsutbildningen.

Men skojigt namn som ger vansinniga associationer, eller hur?
Användarens profil Skicka personligt meddelande
soothsayer

InläggPostat: 2011-07-16 20:49    Rubrik: Allahs söner Lägg till medlem till din ignore-lista Svara med citat

Endast Allah vet vad om döljer sig bakom Norra Grängesbergsgatans fasader. Allahs söner vet hur man uppför sig. Jag har sett den där skylten i flera år eftersom den studio jag spelar in på också ligger längs gatan.
Himmelsblå

InläggPostat: 2011-07-17 10:54    Rubrik: Re: Allahs söner Lägg till medlem till din ignore-lista Svara med citat

soothsayer skrev:
Endast Allah vet vad om döljer sig bakom Norra Grängesbergsgatans fasader. Allahs söner vet hur man uppför sig. Jag har sett den där skylten i flera år eftersom den studio jag spelar in på också ligger längs gatan.

Aaah, detta är schaskiga gator. Jihad betyder ju heligt krig, men även inre utveckling (eller inre "krig").

En annan sak som slår mig är hur irakierna öppnar affärer. Irak blev ju snabbt en av Malmös största invandrarländer, kanske idag det största. Dansken har flyttat hem, men man var aldrig egentligen fler än irakierna, som är ca 10 000.

Så många affärer heter något på Bagdad! Det är Bagdad livs, Bagdad kött, Bagdad bil... det är märkligt på samma sätt som med Jihad körskola... Bagdad har ingen direkt positiv klang för mig. Tvärtom. Kulturkrocken är uppenbar... så kan man ju tänka att man inriktar sig mot sina medinvandrare som kunder, så kan det vara, men t ex Bagdad kött har ett riktigt bra läge på Ystadsgatan och kan sälja till större grupper i Malmö om man vill. Men så har man mest lamm och kyckling, halalslaktat såklart. Skäktningen är verkligen på frammarsch.

Det sägs ju att Rosengård är så isolerat, och att detta är anledningen till allt mög där är. Men vad tusan, jag går dit på mindre än en halvtimme... och jag tycker jag bor ganska centralt. Malmö är såpass kompakt. Sedan är det klart att järnvägen skär itu staden precis vid den stadsdelsgränsen. Men det är ändå såpass många tunnlar under banvallen att det är svårt att se problemet.

N Grängesbergsgatan kunde dock behöva lite upppiffning, och lite andra verksamheter än alla dessa "plånboken-i-lomman-affärer" (och värre) som ligger där. Jag undrar hur många skattekronor som dras in fråm den stadsdelen? Det kan inte vara många?

Vad trevligt allting är.
Kriik

InläggPostat: 2011-07-17 15:08    Rubrik: Lägg till medlem till din ignore-lista Svara med citat

Bagdad Livs på Möllan är kanonbra. dom är lite mysko men man kan ganska mycket billigt där inne.

Men när vi diskuterar roliga namn på ställen så måste ju Morex vara med i racet Very Happy synd bara att det inte ligger en Forex jämte.
Till överst på sidan
Himmelsblå

InläggPostat: 2011-07-17 17:01    Rubrik: Lägg till medlem till din ignore-lista Svara med citat

Kriik skrev:
Bagdad Livs på Möllan är kanonbra. dom är lite mysko men man kan ganska mycket billigt där inne.

Men när vi diskuterar roliga namn på ställen så måste ju Morex vara med i racet Very Happy synd bara att det inte ligger en Forex jämte.

Billigt ja... fick för mig att dom kör med papperslös arbetskraft. Själv brukar jag köpa pistagenötter till jul där Smile

Morex... skulle "M" stå för muslimsk då Laughing
ignorant

InläggPostat: 2011-07-17 18:22    Rubrik: Lägg till medlem till din ignore-lista Svara med citat

Morernas växlingskontor kanske?
Till överst på sidan
ignorant

InläggPostat: 2011-07-17 18:49    Rubrik: Lägg till medlem till din ignore-lista Svara med citat

Att Baghdad Livs, m fl är billigare än svenskägda affärer kan bero på många orsaker, bl a:
1. Det körs som ett familjeföretag där bara släkten arbetar.
Alltså lägre löner, effektivare arbetstid och kanske också lägre vinstkrav.
2. En del av försäljningen redovisas inte för skm.
Det torde inte vara alltför svårt med en icke-svenskt kundkrets och lösviktsförsäljning.
3. Om det behövs mer personal bakom kulisserna så anställs personer som uppehåller sig illegalt i landet.
Vilket ger låga personalkostnader.

Ett vinnande koncept, entrepenörerna har ungefär samma anda som många västerländska expats i MÖ och länder i tredje världen, dvds att berika sig utan ansvar för värdlandets framtid.
Till överst på sidan
Himmelsblå

InläggPostat: 2011-07-17 19:06    Rubrik: Lägg till medlem till din ignore-lista Svara med citat

Ignorant,

En sak om Malmö som du inte riktigt tycks ha greppat är att området kring Möllan och andra "gränstrakter" frekventeras och bebos av många svenskar. Bagdad livs säljer alltså även till svennar (vilket även gäller Özans Allfrukt).

Så det är många miljöpartister, folkpartister, sossar och vänsterpartister som låter sig kulturberikas genom att bli servade av utländska papperslösa med slavkontrakt. Ett slags malmöitisk galghumor det hela egentligen. Wink
Horizon

InläggPostat: 2011-07-17 20:35    Rubrik: Lägg till medlem till din ignore-lista Svara med citat

Jihad Körskola, haha. Det är humor det. Very Happy
ignorant

InläggPostat: 2011-07-17 21:29    Rubrik: Lägg till medlem till din ignore-lista Svara med citat

Jodå, att svennar handlar där tror jag visst fast det ju inte är riktigt relevant här. Och varför skulle de inte göra det om varorna är billigare?
Allmän idealism funkar bra så länge den inte omsätts i praktiken.

Men affärsinnehavaren anser säkert att det är riskfriare att köra den skattebefriade delen av sin business genom sina landsmän.
Om han nu skulle göra det vill säga.

I vilket fall som helst så måste ju en viss del av omsättningen vara vit, så det passar ju bra Razz
Till överst på sidan
ignorant

InläggPostat: 2011-07-18 18:55    Rubrik: Lägg till medlem till din ignore-lista Svara med citat

Men här var väl omsättningen 100% svart.
En ny affärsidé upkommen för att tillfredsställa ett relativt nytt men snabbt ökande behov.

http://politisktinkorrekt.info/2011/07/18/kreativa-nybyggare-undanhall-100-miljoner-kr-i-ratobaksharva/#more-93723
och
http://www.sydsvenskan.se/malmo/article1511456/Tonvis-med-tobak-i-piratfabriker.html
Till överst på sidan
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Fria diskussioner Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet

Besöksstatistik för Prat om Pengar på SIS-index