Prat om Pengar - forumet som gör dig rikare
Bli medlem Startsidan Medlemslista Inkorgen Vanliga frågor

Användarnamn:    Lösenord:      Logga in mig automatiskt    
Nokia - Skall man köpa dem nu?
Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Aktier
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
yxhugg

InläggPostat: 2010-06-12 21:15    Rubrik: Nokia - Skall man köpa dem nu? Lägg till medlem till din ignore-lista Svara med citat

Nokia är ett väletablerat bolag, som sjunkit kraftigt. Warren Buffet brukar rekommendera att man köper fina bolag när de är billiga. Det är vad Nokia tycks vara just nu.

Nokia 75.70 kr

Hur mycket kan Nokia, värderas till?

Vinsten per aktie förutspås - av Avanza - att hamna på 6,76 kr för 2010. Därmed värderas vinsten till 11,2.

Avanza påminner om att det är rekordlågt för världsföretaget Nokia. Normalt har Nokia värderats 30-40 procent högre under de senaste fem till sju åren.

Privata Affärer har dock satt vinst per aktie till 2,94 kr och då hamnar P/E-talet på 25,75. (De baserar antagandet på senaste kvartalsrapport.)

Veckans Affärer har en vinstprognos på 2,49 kr. Inte blir P/E-talet bättre av det.

Eget kapital ligger på 36,25 kr. Vinstmarginalen på 2,17 %.

Nokia går dock ännu med vinst och kassan växer, men man kan inte utesluta att vinsten kan gå ned ytterligare, innan det vänder. Det finns de som redan nu spekulerar i att Noka måste vinstvarna innan nästa rapport.

Nokias problem är att bolaget inte lyckats utmana Apple inom smarttelefonsektorn. Apple har lyckats lägga ut populära nya produkter på marknaden snabbare än sin finländska konkurrent.

Nokia har tekniska problem med att modernisera sin mjukvaruplattform, vilket betyder att företaget inte får ut sina nya telefoner i det högre prissegmentet så snabbt som man vill.

Apple kommer att lansera Iphone4 redan under sommaren. Det betyder att de hinner före Nokia, vars viktiga lansering av N8 väntas först i slutet av augusti.

Ytterligare förseningar kan inte uteslutas. Under tiden växer konkurrenternas försprång.

Huruvida de nya Meego- och Symbianprodukterna som Nokia talar så varmt om verkligen kan matcha Apples och Googles återstår att se.

-Konkurrensen fortsätter att vara mycket hård, speciellt då det gäller nya mobiler i de högre prisklasserna. Samtidigt är marknadssituationen för nätverksverksamheten fortfarande utmanande, sade Nokias vd Olli-Pekka Kallasvuo, i samband med att rapporten i april 2010 tillkännagjordes.

Nokia uppskattar sig ha en 33 procents andel av mobilmarknaden. Inom smarttelefonsektorn räknar bolaget med att det har en marknadsandel på 44 procent.

Nokia sålde 21,5 miljoner smarttelefoner och mobildatorer under början av året. Antalet är en ökning med 57 procent jämfört med samma period i fjol.

Även i segmentet billiga telefoner är det motigt för Nokia som rapporterar om tilltagande konkurrens i Asien.

Till detta kommer att valutautvecklingen, hitills har missgynnat Nokia.

En som tror på Nokias maknadsmöjligheter är den välkände finansmannen George Soros. Han ser kursnedgången som ett köptilffälle och har satsats 17 miljoner dollar i bolaget. (”The Streets” nätupplaga)

George Soros är grundare av Soros Fund Management och köpen av Nokia-aktier är ett av tre nyinvesteringar under årets andra kvartal. Soros har valt att investera mycket då han också anser att det blir mer lönsamt nu i samband med en fallande eurokurs.

Nokias vinstmarginal krymper. De hade tidigare aviserat att verksamheten Devices & Services (D&S), där alla typer av mobiltelefoner samsas, skulle tjäna 12-14 kronor per hundralapp försäljning i år. Nu heter det att vinstmarginalen blir 11-13 procent.

Någon krona mindre i förstjänst kan låta lite, men i och med att omsättningen för mobiltelefonerna ligger på 300 miljarder kronor i årstakt blir det mycket på sista raden.

Den tålmodige värdeinvesteraren ser på Nokias tillgångar. Nokia har en rejäl nettokassa och företagets rörelsevärde i förhållandet till intjäningen är gynnsam. Sett mot bakgrund av den låga värderingen och den historikt goda lönsamhet så kan det vara värt att vänta på en vändning under 2011. Just nu saknas den trigger som omedelbart lyfter aktiekursen.
....
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
yxhugg

InläggPostat: 2010-06-12 21:53    Rubrik: Nokia Lägg till medlem till din ignore-lista Svara med citat

Ytterligare information om Nokia. Länk till en nyligen publicerad blogg:

http://www.pratompengar.se/viewtopic.php?t=2973

.....
Till överst på sidan
Martin_1987

InläggPostat: 2010-06-12 22:22    Rubrik: Lägg till medlem till din ignore-lista Svara med citat

Jag har sedan några kvartal tillbaka en mindre position i Nokia ca 5% av porföljen, jag har en ingångskurs på höga 80 men jag vill inte släppa aktien på den här nivån.

Får se kommande veckan om det blir någon vinstvarning eller inte, om det inte blir så kommer troligtvis en anhämtning. En av anledningarna till att det spekuleras om vinstvarning är missgynnande valutakursförändringar, vilket inte företaget kan påverka i särskilt stor grad.

Sen är deras produktportfölj inte den hetaste för tillfället, men i det stora hela så tycker iallfall jag att de säljer bra produkter (devices).

Senast ändrad av Martin_1987 den 2010-06-12 22:28, ändrad totalt 2 gånger
Till överst på sidan
skurk

InläggPostat: 2010-06-12 22:26    Rubrik: Lägg till medlem till din ignore-lista Svara med citat

Har du köpt aktier?
Till överst på sidan
Martin_1987

InläggPostat: 2010-06-16 19:08    Rubrik: Lägg till medlem till din ignore-lista Svara med citat

Idag fick vi den förväntade vinstvarningen. Orsakerna var kanske inte särskilt sensationella utan ganska väntade, det är "high end" segmentet som spökar tillsammans med en svag euro samt konkurrens.

Intressant att det är kris stämpel på Nokia och ändå så räknar de med en rörelsemarginal runt 10% på telefondelen för helåret, det är många bolag som aldrig når upp dit ens under goda tider.

En sak har jag blivit osäker på, i samband med vinstvarningen idag så sa man att den svaga euron var en orsak och tidigare i veckan läste jag att en svag euro gynnar Nokia?
Till överst på sidan
skurk

InläggPostat: 2010-06-16 23:01    Rubrik: Lägg till medlem till din ignore-lista Svara med citat

Värdeinvesterare måste köpa Nokia nu. Såna här chanser kommer inte speciellt ofta.
Till överst på sidan
yxhugg

InläggPostat: 2010-06-17 07:09    Rubrik: Lägg till medlem till din ignore-lista Svara med citat

skurk skrev:
Värdeinvesterare måste köpa Nokia nu. Såna här chanser kommer inte speciellt ofta.

Nokia 69,30 kr

Kursfallet var kraftigt, och därmed bildades en ny lägre kursnivå. Ur teknisk aspekt så bör man avvakta med köp, till dess att trenden vänder.

Den som är värdeinvesterare måste fråga sig hur Nokia kommer att klara hösten. Risken är att de släpper en undermålig produkt, med tekniska svagheter, på grund av att de är pressade tidsmässigt, när de försöker hålla jämna steg med konkurrenterna.

Kursnedgången avspeglar den osäkerhet som marknaden känner inför den närmaste framtiden.

Övergripande bedömer Nokia att mobilomsättningen sjunker till de lägre delarna av spannet 6,7 miljarder till 7,2 miljarder euro, i värsta fall hamnar bolaget under 6,7 miljarder euro.

Marginalen riskerar att sjunka till under 10 procent på mobilerna.

I volymer räknar Nokia inte med någon tillväxt alls under resten av året.

I åratal dominerade den finska mobiljätten mobilmarknaden och tjänade enorma pengar på den snabba expansionen av mobil telefoni. Nokia är ett av de mest framgångsrika bolagen i världen någonsin i den meningen.

Sedan kom 3g och mobilt internet, och bolag som Apple, Google och Blackberry tog över initiativet på marknaden.

Nokia har enorma besvär med detta teknikskifte och tampas med val av strategi såväl som ökad konkurrens. Om det råder det inga som helst tvivel.

Och nu har det börjat kosta rejält med pengar.

http://www.va.se/asikter/bloggar/carlbom/2010/06/16/vantad-varning/

Senast ändrad av yxhugg den 2010-06-17 08:52, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Martin_1987

InläggPostat: 2010-06-17 07:16    Rubrik: Lägg till medlem till din ignore-lista Svara med citat

Jag upplever det även som att marknaden misstror ledningens trovärdighet vad gäller framtida prognoser mm.

Jag återkommer till euro försvagningen, under de sista 3 månaderna så har euron förvagats ca 10% emot us dollarn.

Det är en parameter som spelar in och som Nokia som företag inte kan påverka särskilt mycket. Jag är tveksam till om det blivit en vinstvarning om inte valutan gått åt fel håll eftersom det inte är någon nyhet att de säljer för dåligt med dyra telefoner, det visste de om redan när de gick ut med prognosen.

Jag kommer avvakta ett tag sen ska jag se om jag ska öka något i Nokia.
Till överst på sidan
skurk

InläggPostat: 2010-06-17 09:36    Rubrik: Lägg till medlem till din ignore-lista Svara med citat

Nokia är skuldfritt och P/E-talet är lågt. Citat från en analyter från HQ:

"Telefoner som kostar mer än EUR400 utgör idag 17% av globala marknaden. Om 2 år kommer det prissegmentet utgöra 7-8%. Att då hänga upp sig på en produkt som kostar EUR700 (apple) som globalt hot känns inte relevant. Den dag de kommer med en telefon som bygger på nanospelaren (dvs ett väsentligt lägre prissegment) då kan ett hot börja skönjas. Tills dess är Samsung närmast, men de har fått sin valuta rakt i ansiktet efter 18 månader av gratispengar, så momentum för dem (och LG) faller kontra Nokia.

Starkast tillväxt har du i prissegmenten EUR20-100. Där krävs stora volymer för att kunna existera. Entrébarriärerna är höga. Många försöker men bara Nokia och Samsung klarar sig. De andra ligger och kippar efter luft lönsamhetsmässigt."
Till överst på sidan
Martin_1987

InläggPostat: 2010-06-17 09:54    Rubrik: Lägg till medlem till din ignore-lista Svara med citat

Ja, det HQ analytikern säger låter rimligt. Personligen så har jag haft svårt att greppa hypen kring Iphone, delvis pga jag är relativt okunnig när det gäller själva tekniken som sådan men även om man sätter det i ett företagsperspektiv.

En känsla är att Nokia satsar hårdare än de vill erkänna på sitt mellan och lågpris segment där de är erkänt starka och mest ägnar sig åt dyrare produkter för att försöka tillfredställa börsen.
Det är som sagt få tillverkare som kan erbjuda en så pass bra telefon som Nokia för ett så lågt pris, detta tycker jag att man ska utnyttja då jag ha svårt att se flertalet av männsikor runt om i världen köpa dyra high end telefoner.

Det analytikern säger om att Samsung får sin valuta (won) rakt i ansiktet, var det inte lite samma sak som drabbade Nokia (vinstvarningen)?
Till överst på sidan
alexeliasson

InläggPostat: 2010-06-17 12:25    Rubrik: Lägg till medlem till din ignore-lista Svara med citat

Då tycker jag vi också kan citera andra analytiker:

STOCKHOLM (Direkt) Analytiker som följer Nokia sänker sina vinstprognoser i spåren av bolagets vinstvarning och ser risker för att problemen för bolaget ska fortsätta.

Nokias vinstvarning för det andra kvartalet understryker risken med att försöka pricka botten för aktier i bolag inom mobiltelefoni med portföljproblem. Efter tre år av misslyckanden inom smartphones, anser vi att det inte nödvändigtvis är så att saker bara kan förbättras för Nokia, vilket både vi och konsensus felaktigt har prognostiserat sedan 2008, skriver Goldman Sachs i en analys där vinstestimaten för 2010/2011 sänks med runt 25 procent.

Dessutom är Goldman Sachs oroliga för Nokias nya produktcykel. Det är osannolikt att Nokia ska vara i full gång före mitten av 2011 givet ytterligare förseningar av Symbian 4/Meego, och Goldman Sachs förväntar sig att förlusten av marknadsandelar inom smartphones ska fortsätta.

Morgan Stanley konstaterar att Nokias övergång till de högre prissegmenten fortsätter att vara smärtsam. Detta drivs enligt Morgan Stanley av att befintliga produkter inte är konkurrenskraftiga, försenad omarbetning av Symbian och hård konkurrens i en solid marknad, i synnerhet Iphone men även Androidbaserade telefoner.

Symbian 3 ser ut att vara ett försök att komma i kapp och fokuserar på hastighet och prestanda, skriver Morgan Stanley men betonar att det kan vara tufft att komma tillbaka. Iphone 4 bygger på hastighetsförbättring av förra årets 3GS samt bättre batteritid bland annat, samtidigt som det Apps- baserade ekosystemet fortsätter att expandera. Morgan Stanley tror att det kommer att vara mycket svårt att vinna tillbaka dessa kunder.

Citigroup noterar att det var fjärde gången på mindre än ett år som Nokia sänkte guidningen för telefon- och servicemarginalen, vilket enligt banken leder till ifrågasättande av hur hållbara marginalerna och ledningens strategiska förmåga är. Vidare tror Citigroup att konsensus ska ned minst 15-20 procent mot bakgrund av lägre ASP, valuta
och 100-200 punkters lägre marginalestimat. Banken väntar sig också att utdelningsprognoserna ska sänkas väsentligt.

JP Morgan skriver att även om effekterna av produktövergången har gått sämre än väntat, tror de att de nya högprisprodukterna ska leda till positivt resultatmomentum i början av fjärde kvartalet. Detta tyder enligt JP Morgan att nuvarande svaghet för aktien är ett köptillfälle. Den nya guidningen innebär ett resultat som är cirka 8 procent under JP Morgans prognoser för både andra kvartalet och helåret 2010.
Till överst på sidan
Martin_1987

InläggPostat: 2010-06-17 13:42    Rubrik: Lägg till medlem till din ignore-lista Svara med citat

Ja, man kan ganska enkelt dra slutsatsen att det råder delande meningar

Jag tror att bästa sättet att tackla situationen är att "zooma ut" och avvakta en tid, eventuellt kan man använda någon fiffig optionsstrategi och på det sättet försöka få in en peng medans man ligger på vänt
Till överst på sidan
Himmelsblå

InläggPostat: 2010-06-17 14:17    Rubrik: Lägg till medlem till din ignore-lista Svara med citat

Det brukar sällan vara lyckat att försöka "fånga fallande knivar". Jag håller med martin_1987:

Citat:
Jag tror att bästa sättet att tackla situationen är att "zooma ut" och avvakta en tid

Hur går det för övrigt med deras tillverkning av gummistövlar? Något hopp om förbättringar där? Very Happy
Martin_1987

InläggPostat: 2010-06-17 14:27    Rubrik: Lägg till medlem till din ignore-lista Svara med citat

Det vore kanske inte helt fel eftersom vi (iallafall i västra Sverige) haft rikligt med nederbörd under våren/försommaren...

Sen läste jag i förbifarten en rubrik i någon slags modemagasin att det var på modet med grisrosa gummistövlar igen... så det kanske är en fin och lönsam nisch att hålla till i Smile
Till överst på sidan
skurk

InläggPostat: 2010-06-17 14:46    Rubrik: Lägg till medlem till din ignore-lista Svara med citat

Allt det där som Morgan Stanley skriver om verkar det som att man har skygglappar för ögonen och undviker att titta på hela mobilmarknaden. Utan att ens behövka räkna så jättemycket så säger det sunda förnuftet att en växande medelklass i Kina/indien osv, där ett par miljarder människor behöver en ok telefon. Tror inte dessa människor känner för att lägga 1/4 årslön på en trendig iphone med "appar". Som ovan så har ju dessa mobiltillverkare svårt att ha bra marginaler i de lägre prissegmenten.

Jag vill inte tro att ett så stort bolag faller på något som står för <10% av den totala mobilmarknaden.

Men jag kan ha fel, jag har haft fel många ggr förr Sad
Till överst på sidan
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Aktier Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
Sida 1 av 6

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet

Besöksstatistik för Prat om Pengar på SIS-index