Prat om Pengar - forumet som gör dig rikare
Bli medlem Startsidan Medlemslista Inkorgen Vanliga frågor

Användarnamn:    Lösenord:      Logga in mig automatiskt    
Getinge, Meda, Hexagon och Nibe fortsätter vara tillv.bolag?

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Aktier
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Nibux

InläggPostat: 2008-10-23 14:38    Rubrik: Getinge, Meda, Hexagon och Nibe fortsätter vara tillv.bolag? Lägg till medlem till din ignore-lista Svara med citat

Dessa fyra bolag har under en längre tid varit utpräglade tillväxtbolag.

Deras huvudstrategi är att växa via förvärv, jag anser att deras största fördel (förvärvsstrategin) även är deras största nackdel (mycket lån, relativt svag balansräkning).

Det som dessa fyra bolag dock har som kan stöda i sämre tider eller vid kapitalanskaffning är att samtliga har otroligt starka ägare: Carl Bennet, Melker Schörling, Stena-koncernen bl.a.

Ta fram kristallkulan, vad tror ni om dessa om 10 år? Kan de fortsätta att betraktas som tillväxtbolag de kommande 10 åren? (minst 10% tillväxt).

Hur stor skulle ni bedöma att konkursrisken är i bolagen med tanke på att de är relativt högt belånade? Eller kan man mer eller mindre bortse från detta faktum då de har stabila och ekonomiskt kraftiga ägare som kan garantera nyemissioner?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Mackan

InläggPostat: 2008-10-23 18:16    Rubrik: Lägg till medlem till din ignore-lista Svara med citat

Jag äger tre av dem Getinge Meda och Nibe.
Jag tycker jag läser titt som tätt att de gör köp främst Meda och Getinge men Nibe gör några mindre köp ibland.

Tyvärr blir det nyemissioner i både Meda och Getinge något som jag alltid brukar vara med på och kommer vara nu med. Jag tycker visserligen att det finns andra aktier som borde få kapitaltillskott i ens sargade portfölj.

Alla tre har stabila ägare och risken känns liten för att de skall gå omkull.Av de tre bolagen är jag mest pessimistisk till Nibe som långt ifrån rosat marknaden på sistone men jag har valt att ha dem kvar. Jag kan tänka mig som det ser ut nu att ha dessa bolag kvar om 10år i min portfölj.
Till överst på sidan
soothsayer

InläggPostat: 2008-10-24 14:07    Rubrik: Lägg till medlem till din ignore-lista Svara med citat

Av dessa aktier äger jag själv Meda, ett bolag som jag själv tror på. Det är ju ett generikabolag med allt vad det innebär. Å andra sidan så har man skaffat sig en stor och bredindikerande produktportfölj, vilket gör bolaget mindre sårbart. Att de behöver växa genom förvärv är ganska uppenbart eftersom de inte har någon egen basforskning, endast klinisk dito. Nyligen godkändes antihistaminsprayen Astepro och en ny ansökan ligger hos FDA för prövning i form av azelastin, högdos.

Jag är övertygad om att Meda kommer att generera goda vinster framöver och en investering i aktien ger i nuläget god rabatt, ett riktigt fynd faktiskt med tanke på vilka produkter som finns.
Nibux

InläggPostat: 2008-10-25 01:06    Rubrik: Lägg till medlem till din ignore-lista Svara med citat

Men vad tror ni om Medas strategi? D.v.s. att vara väldigt aggressiv på förvärvsfronten samt väldigt högt belånad? Detta är ju självklart gynnsamt så länge det går bra för företaget, men minsta försämring gör ju att bolaget får svårt att fixa alla lånekostnader osv. Dessutom, hur blir det om banken drar tillbaka lån?

Bortser ni från dessa faktorer då Meda har en stark ägare i Stena som går in med kapital om det behövs?
Till överst på sidan
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Aktier Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet

Besöksstatistik för Prat om Pengar på SIS-index