Prat om Pengar - forumet som gör dig rikare
Bli medlem Startsidan Medlemslista Inkorgen Vanliga frågor

Användarnamn:    Lösenord:      Logga in mig automatiskt    
Bolåneränta - Vad har ni?
Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Privatekonomi
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Nibux

InläggPostat: 2013-04-25 09:52    Rubrik: Re: Bolåneränta - Vad har ni? Lägg till medlem till din ignore-lista Svara med citat

Cristoffer skrev:
Nibux skrev:

Vänta lite nu, om man tar ett lån "rörligt" på 3-mån, måste man då vid varje 3-månadersförlängning förhandla om räntan då? Det känns ju extremt tidskrävande!

Nej det måste man inte. I ett bostadslån ingår två viktiga datum. Dels datumen för räntebindningstid (t.ex. var 3 månad) och sedan datum för villkorsändring (t.ex. 1 eller 2 år bort)

I mitt fall har jag ett 3 månaderslån med en rabatt mot bankens listpris på 0.41% och denna rabatt gäller i 2 år. Sedan tar vi en ny diskussion.

Skulle säkert kunna få lite bättre villkor men det är ett villalån som totalt sett inte är sjusiffrigt så det är inte så många kronor hit eller dit.

Okej, det låter ju mycket bättre iallafall Smile.

Jag har hört från Hemberg (bolåneupproret) att man ska kunna pruta 0,5% på räntan åtminstone. Men vad är det som är lockande för banken? Flytta sparande dit? En rejäl kontantinsats? Stabil och hög lön (höga marginaler?)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Horizon

InläggPostat: 2013-04-25 13:07    Rubrik: Lägg till medlem till din ignore-lista Svara med citat

Läs boken "Bankbluffen" och inse att det inte går att lura banken, de tjänar pengar på er ändå. Antingen genom att man tvingas flytta sparande/pensionssparande till bolånebanken, eller genom att på något annat sätt dra in pengar till dem. Smile
Himmelsblå

InläggPostat: 2013-04-25 13:22    Rubrik: Lägg till medlem till din ignore-lista Svara med citat

Horizon skrev:
Läs boken "Bankbluffen" och inse att det inte går att lura banken, de tjänar pengar på er ändå. Antingen genom att man tvingas flytta sparande/pensionssparande till bolånebanken, eller genom att på något annat sätt dra in pengar till dem. Smile

Några nya åtaganden skall man ju inte göra, och det gäller nog att göra en total analys av sina bankkostnader.

Jo, jag är rädd att man tvingas flytta runt sitt engagemang varje gång man förhandlar. Jag är rädd att det första jag måste göra med SKB är att börja förhandla med annan bank, för att därefter skrämma SKB med den bankens rabatt och säga att om ni inte ger ett bättre erbjudande så tar jag mitt pick och pack och flyttar.

Detta att göra var eviga gång man skall pruta. puker

Jag förbered mig mentalt för detta. batman
libertarian

InläggPostat: 2013-04-25 15:04    Rubrik: Lägg till medlem till din ignore-lista Svara med citat

Säg som det är. Det finns många idag som har en ränta kring 2,2. Jag vill också ha det. Får jag inte det kommer jag leta upp någon annan som ger mig det jag vill ha. Folk är alldeles för känslomässigt styrda. Säger som nej går du till någon annan. Jag lovar att du kommer hitta någon som vill ge dig det du vill ha. (Vilket du vet är en rimlig nivå, eftersom du har gjort din research)
Till överst på sidan
ToLin

InläggPostat: 2013-04-25 16:42    Rubrik: Lägg till medlem till din ignore-lista Svara med citat

När jag nyligen bytte bank så måste jag varit helt urusel för jag lyckades inte med ett skit, haha. Jag argumentera för mig och två andra som va villiga att byta bank och även flytta allt till samma bank ifall vi fick bättre villkor mot vad vi hade idag. Det gick inte Sad haha. Satt och snacka med Swedbank i två timmar för inget. Jag drog sen och tog med mig allt till en annan bank och jag är nöjd idag dock men att pruta och få saker min väg hos en bank är tydligen inte min grej, haha.
Till överst på sidan
libertarian

InläggPostat: 2013-04-25 17:19    Rubrik: Lägg till medlem till din ignore-lista Svara med citat

Apropå research så är jag nyfiken vad någon lyckats få i förhandlad ränta på 3 resp 5 år. Smile

Borde inte Handelsbanken vara ett bra alternativ till er som inte lyckats med t.ex. Swedbank eftersom dom har en mer regional struktur på företaget?
Till överst på sidan
Horizon

InläggPostat: 2013-04-25 17:28    Rubrik: Lägg till medlem till din ignore-lista Svara med citat

Jag hävdar fortfarande att man får acceptera att bli påkörd bakifrån av banken om man ska ha de riktigt låga räntorna. Som vanlig lite Svensson är man inte mycket värd för banken och ska man ha de låga räntorna gäller det i stort sett uteslutande att man måste flytta sitt pensionssparande eller liknande till just den banken.

Om någon annan lyckats få en riktigt låg ränta (och då menar jag låg) hos en bank utan att behöva göra som jag beskriver ovan, får ni gärna säga till här.

I slutänden går det jämnt ut med avgifter på fondsparande etc.

Ja, jag är cynisk. Smile
ToLin

InläggPostat: 2013-04-25 17:33    Rubrik: Lägg till medlem till din ignore-lista Svara med citat

Horizon skrev:
Jag hävdar fortfarande att man får acceptera att bli påkörd bakifrån av banken om man ska ha de riktigt låga räntorna. Som vanlig lite Svensson är man inte mycket värd för banken och ska man ha de låga räntorna gäller det i stort sett uteslutande att man måste flytta sitt pensionssparande eller liknande till just den banken.

Om någon annan lyckats få en riktigt låg ränta (och då menar jag låg) hos en bank utan att behöva göra som jag beskriver ovan, får ni gärna säga till här.

Ja, jag är cynisk. Smile

Allt handlar ju om pengar, det är ju det enda banken är intresserad av. Desto större lån desto större chans att göra minimala förändringar till bättre lån. Ska du göra ett billigt bolån så får du räkna med att ta den i röven ifall de ska bli av (ursäkta uttrycket Razz). =)
Till överst på sidan
libertarian

InläggPostat: 2013-04-25 17:36    Rubrik: Lägg till medlem till din ignore-lista Svara med citat

Horizon skrev:

Ja, jag är cynisk. Smile

Jo men förstår inte riktigt poängen. Tagen i baken av bankerna avseende avgifter på annat blir du ju även i nuläget. Cool

En lägre räntekostnad oavsett om jag måste byta mitt övriga sparande till dom ger mig just rimligen ungefär +-0 avseende avgifter på spar, men en betydande skillnad varje månad för mig i räntekostnader.

En vän till mig har en familj som är betydande kund (företag) hos SEB, vände sig dit och bad om 2,2, dom nekade honom allt under 2,5. Vände sig till Handelsbanken utan övrigt sparande och fick 2,2 där.

F.ö har väl alla medlemmar i TCO rätt till 2,2 genom facket hos SEB?
Till överst på sidan
Himmelsblå

InläggPostat: 2013-04-25 18:43    Rubrik: Lägg till medlem till din ignore-lista Svara med citat

Horizon,

Citat:

Därför bör man äga sin bank som småsparare, eller iallafall någon bank. Jag tycker också bankerna har det för lätt att tjäna pengar, och det är ju riktigtb grova pengar de tjänar.

Det kan man bli sur för, vilket man blir. Men jag har vänt på det och konstaterar att det är en fantastisk affärsidé det där med bank.

Jag tycker man skall äga sin bank, och ha en bankaktie i sin lilla portfölj.
kilo

InläggPostat: 2013-04-25 18:52    Rubrik: Lägg till medlem till din ignore-lista Svara med citat

Min bank SHB ville att jag skulle flytta allt dit för att få lägre ränta på vårt minimala billån. Jag bad om priserna på deras produkter de ville jag skulle flytta dit och berättade sedan för bankkvinnan vilken ränta jag ville ha för att det skulle vara lönsamt för mig att flytta. Den räntan kunde hon inte gå med på och låtsades inte förstå mitt resonemang att det hela mitt bankengagemang som måste bli billigare totalt sett, inte bara låneräntan.

Jag har nu nått stadiet att jag inser att jag med mitt hop-plock av olika produkter hos olika banker har så låga kostnader jag bara kan få totalt sett. Är jag inte villig att höja min kostnad på någon annan produkt med minst lika mycket som ränterabatten, eller om jag inte är beredd att låna rejält mycket mer kommer jag inte få den låga räntan som jag läser om att andra har fått.
Men jag är ganska nöjd med att totalt sett ha så låga kostnader jag kan få och irriterar mig inte på att en enstaka tjänst/produkt inte har lägsta möjliga pris.
Till överst på sidan
libertarian

InläggPostat: 2013-04-25 18:58    Rubrik: Lägg till medlem till din ignore-lista Svara med citat

kilo skrev:
Min bank SHB ville att jag skulle flytta allt dit för att få lägre ränta på vårt minimala billån. Jag bad om priserna på deras produkter de ville jag skulle flytta dit och berättade sedan för bankkvinnan vilken ränta jag ville ha för att det skulle vara lönsamt för mig att flytta. Den räntan kunde hon inte gå med på och låtsades inte förstå mitt resonemang att det hela mitt bankengagemang som måste bli billigare totalt sett, inte bara låneräntan.

Jag har nu nått stadiet att jag inser att jag med mitt hop-plock av olika produkter hos olika banker har så låga kostnader jag bara kan få totalt sett. Är jag inte villig att höja min kostnad på någon annan produkt med minst lika mycket som ränterabatten, eller om jag inte är beredd att låna rejält mycket mer kommer jag inte få den låga räntan som jag läser om att andra har fått.
Men jag är ganska nöjd med att totalt sett ha så låga kostnader jag kan få och irriterar mig inte på att en enstaka tjänst/produkt inte har lägsta möjliga pris.

Har du ett boende som du trivs med och dessutom relativt låg belåning tycker jag du ska vara mycket nöjd. Smile
Till överst på sidan
Horizon

InläggPostat: 2013-04-25 20:37    Rubrik: Lägg till medlem till din ignore-lista Svara med citat

kilo, du resonerar bra. Det är den slutsatsen jag brukar dra själv.
Himmelsblå

InläggPostat: 2013-04-29 16:23    Rubrik: Lägg till medlem till din ignore-lista Svara med citat

Nibux skrev:

Citat:
Jag har hört från Hemberg (bolåneupproret) att man ska kunna pruta 0,5% på räntan åtminstone.

Bara 0,1% ränteminskning är 1.000 SEK på varje miljonlån.

Med att bamselån på 3.000.000 SEK är 0,5% en minskning på 15.000 SEK i ränteutgifter.

Då är det ju värt att byta bank ibland.
libertarian

InläggPostat: 2013-05-15 16:31    Rubrik: Lägg till medlem till din ignore-lista Svara med citat

"Nordea sänker de flesta av sina boräntor med 0,20 procentenheter."

Herregud. Jag lånar med andra ord till 2.05 eller 2.15, säljer lyan och köper en husvagn och bor i, inväntar nedgången. Cool
Till överst på sidan
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Privatekonomi Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Sida 2 av 3

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet

Besöksstatistik för Prat om Pengar på SIS-index