Prat om Pengar - forumet som gör dig rikare
Bli medlem Startsidan Medlemslista Inkorgen Vanliga frågor

Användarnamn:    Lösenord:      Logga in mig automatiskt    
Goda skäl för stark krona, skriver Calmfors

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Fria diskussioner
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
antevante

InläggPostat: 2012-11-28 17:08    Rubrik: Goda skäl för stark krona, skriver Calmfors Lägg till medlem till din ignore-lista Svara med citat

Jag citerar två stycken från Dagens Nyheter skrivna av Lars Calmfors idag 28 november.

Citat:
Den svenska ekonomin befinner sig nu i en kraftig konjunkturnedgång. Varselvågen indikerar att tidigare konjunkturbedömningar varit alldeles för optimistiska. Nedgången drivs av en svag exportutveckling som i sin tur främst beror på recessionen i euro­området.

Ett nytt inslag är att Sverige går in i denna lågkonjunktur med en krona som stigit i värde. I de tre närmast föregående konjunkturnedgångarna – i samband med Asienkrisen i slutet av 1990-talet, IT-kraschen i början av 2000-talet och finanskrisen 2008/09 – deprecierade kronan kraftigt. Det gjorde svenska produkter billigare i förhållande till andra länders och bidrog därför till högre efterfrågan på dem: nedgångarna bromsades av att exporten hölls uppe och importen nere

Ok, intressant med en ny situation.

Citat:
En stark krona reducerar bytesbalansöverskotten genom att minska exporten och öka importen. Det frigör resurser för ökad inhemsk förbrukning i form av högre (offentlig eller privat) konsumtion eller högre investeringar (i till exempel bostadsbyggande och infrastruktur som sannolikt ger högre samhällsekonomisk avkastning än finansiella placeringar i utlandet).
Kronförstärkningen kan således vara önskvärd i ett längre perspektiv. Däremot skapar den problem på kort sikt i ett konjunkturläge när det inte finns andra sektorer som expanderar och kan suga upp den arbetskraft som friställs i exportsektorn. Det vore enligt min mening beklagligt om sådana tillfälliga problem skulle leda till att den nuvarande penningpolitiska regimen med inflationsmål – som trots berättigad kritik mot att räntan satts alltför högt ändå på det hela taget fungerat väl – ifrågasätts.

Vi kommer alltså rimligen att ställas med lediga resurser (läs: fler arbetslösa, d v s problem på kort sikt) samt att vi kan öka vår förbrukning i konsumtion eller investeringar.

Han vill dock inte att vi frångår vår penningpolitiska regim med inflationsmål - jag håller med.

Hursomhelst står vi således i ett vägskäl med två möjligheter:

1. Vi kan importera förbrukningsvaror
2. Vi kan investera för framtiden

Jag röstar på miljonprogram 2.0. Med där tillhörande infrastruktursatsningar i spårvägar/tunnelbana.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Solnamannen

InläggPostat: 2012-11-28 20:24    Rubrik: Lägg till medlem till din ignore-lista Svara med citat

Jag läste den ikväll, och jag tycker han lite missar en viktig dimension, nämligen kreativ förstörelse. En ekonomi får enligt skolboken en stark valuta för att de har stark konkurrenskraft gentemot omvärlden. Möter man någon form av ekonomisk "kris", vilket inom ekonomi är ungefär som att andas ut, med att "dra ner brallorna" så hindrar man eller försvårar man för den kreativa förstörelsen som är förutsättningen för konkurrenskraft i framtiden. Innan man kan andas in ny syrerik luft i lungorna måste man andas ut den gamla. Kapital bundet i dåliga investeringar behöver "puttas ut" på marknaden, övertalig arbetskraft behöver finnas tillgänglig för nya utmaningar (ibland kanske efter viss omskolning) och så vidare.

Sverige har inte nått den position den har i rankingen över konkurrenskraftiga ekonomier på grund av vår historiska valutadopning, utan trots den - och att i stort alla konkurrensländer har betett sig som folk som deltar i TV-programmet "Lyxfällan". Ska Sverige stanna i toppen när det gäller ekonomisk konkurrenskraft är en stark och stabil valuta till stor hjälp för att forcera fram förändring och reformer istället för att skjuta på det och göra det under galgen (som Grekland).
Till överst på sidan
antevante

InläggPostat: 2012-12-06 18:09    Rubrik: Lägg till medlem till din ignore-lista Svara med citat

Jag köper ditt resonemang. Schumpeterprincipen tror jag är mycket utvecklande för företag och organisationer för att tvinga fram effektivare arbetssätt och öka produktiviteten. Sverige har en del strukturella (ekonomiska) nackdelar inom detta om vi t ex jämför oss med USA. Där finns det extremt begränsade arbetslöshetsskydd vilket tvingar människor att snabbt som tusan flytta ifrån orter som drabbats av stora uppsägningar. Ur en strikt ekonomisk synvinkel skapar detta en bra dynamik genom att arbetskraften blir väldigt rörlig, man tappar mycket matchningsproblematik.

Sen ska man också ta i hänsyn att det döljer sig säkert en del familjetragedier bakom detta. Det skapar också märkliga spökstäder som downtown Detroit och Buffalo. F ö åkte jag igenom Buffalo förra sommaren. Extremt konstig känsla att vandra i centrum där. Över hälften av befolkningen blev arbetslös under stålkrisen på 70-talet.

Kreativ förstörelse har dock en del strategiska nackdelar. Allt är inte kreativt i en kris. Ofta tvingas man i händerna på någon annan som ställer krav på vilka förändringar som skall genomföras och en del kortsiktigt tänk förekommer nog.

Det finns vägar att skapa effektiva organisationer utan kriser. Ämnesområdet heter controlling eller ekonomistyrning. Ser man tillbaka lite i den svenska historien innan 90-talskrisen så var den enda lösningen på alla problem att höja skatten. Alla skrek efter mer pengar och staten pumpade in. Detta skapade inte produktivitet. Men efter krisen på 90-talet (kreativ förstörelse) så har den svenska offentliga sektorn fått arbeta i lugn och ro och faktiskt lyckats riktigt bra på många håll (läs: sjukvården). Jag tror man inte skall underskatta lite lugn och ro... så länge organisationen har ledarskapet som krävs (läs: inte Grekland).
Till överst på sidan
Solnamannen

InläggPostat: 2012-12-06 22:05    Rubrik: Lägg till medlem till din ignore-lista Svara med citat

antevante skrev:
Jag tror man inte skall underskatta lite lugn och ro... så länge organisationen har ledarskapet som krävs (läs: inte Grekland).

Javisst, men lugn och ro får man genom att vara en konkurrenskraftig ekonomi, som tar en örfil om dagen istället för kaos (en käftsmäll av Mike Tyson) som Grekland nu upplever då de måste riva upp himmel och helvete för att få ordning på samhället.

Sverige, Norge, Finland och Schweiz sitter ju nu med ganska gulliga problem, och slipar på väl avvägda reformer som inte behöver implementeras i panik. Det är när du luras att tro att du inte behöver ta aldrig så små smärtsamma problem som dessa börjar ackumuleras, och en Tysonsk käftsmäll blir som ett brev på posten.

Svensk hyresmarknad är ett bra exempel. Historiska dåliga beslut, och brist på bra sådana har satt oss i en politisk mycket obekväm sits som är svårlöst. Ränteavdragen är ett annat exempel. Det är bättre att smyga igång lite försiktigt nu än att vänta är min uppfattning.
Till överst på sidan
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Fria diskussioner Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet

Besöksstatistik för Prat om Pengar på SIS-index