| Föregående ämne :: Nästa ämne |
| Författare |
Meddelande |
CRV
|
Postat: 2009-06-22 23:31 Rubrik: CRV is back! |
|
|
Nja, det var kanske att ta i lite... jag är inte tillbaka i gammal god form. Men jag har blivit medlem igen... Jag har förutom ett uppehåll på ett par år, varit med på Privat Affärers forum sedan det började (var det 1997?).
Under flera år var jag bland de mest aktiva (topp 10), men pga mer och mer jobb (chefskarriär inom privat näringsliv) så blev detta fantastiska forum nedprioriterat, precis som mitt allmänna privatekonomiska intresse och all min privata datoranvändning.
Inte för att något har ändrats med jobbet, men jag har nu under en ledighet snabbrepetitionsläst Benjamin Grahams läsvärda "The intelligent Investor" och funderat lite mer på min placeingsallokering. Då slog det mig att jag saknat diskussionerna här...
Kul att se att gamla stjärnor som Solnamannen och Yxhugg är kvar!
Jag kommer försöka titta in någon gång. Förr var just allokering, hedgning, fonder, alternativa investeringar och allmänt privatekonomi mina favoritområden. Följer detta och aktiemarknaden fortsatt med intresse och har förmånen att ha en del att investera löpande, även om jag valt att investera i två dyra hus (ett fritidshus) för att skapa de bästa förutsättningarna för familjeliv och socialt liv. Med liknande argument (och tidsbesparingsskäl) två bilar.
Men i övrigt fokuserar jag på låga omkostnader och försöker hålla mig välinformerad och göra "bra" affärer med begränsad risk. Kombinerat med hög lön är detta ett recept som bygger kapital, så investeringstips och råd behöver jag löpande.
Ha det bra alla på forumet och lycka till med era investerinagr!
Hoppas vi hörs och att vi kan utbyta tankar och idéer här!
MVH/CRV |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Solnamannen

|
Postat: 2009-06-23 00:13 Rubrik: |
|
|
| Välkommen åter, jag har saknat dig! |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Mackan
|
Postat: 2009-06-28 17:20 Rubrik: |
|
|
| Välkommen tillbaka vill minnas att vi hade några fina disskutioner om Hedgefonder på gamla pop |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Cristoffer

|
Postat: 2009-07-08 10:11 Rubrik: |
|
|
Äntligen! Är det någon som jag saknat på PoP s är det du CRV. och en Honda förmodar jag står på garageinfarten fortfarande? och Heliosfonden har du lite pengar i.
Undertecknad, som varit med sedan 01 på gamla PoP tror jag men har haft tre olika nick. men det är ju historia idag. _________________ Läs gärna min blogg om långsiktiga fundamentala investeringar på www.stockman.nu |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
CRV
|
Postat: 2009-07-21 10:47 Rubrik: |
|
|
Hej Mackan och Cristoffer! Minns er väl!
Jo, hedgefonder var jag lite insnöad på ett tag. Men på sätt och vis mer av akademiskt intresse än praktiskt placeringsmässigt (jag handlade med en begränsad del av portföljen...). Har idag minskat andelen än mer och har bara något minimalt innehav kvar (Helios finns numera bara kvar hos folk jag hjälper placera, inte i min portfölj). Har ersatt hedgefonddelen (dvs en mindre del av portföljen, där jag vill ha mindre risk än i rena aktieplaceringar) med multi-asset-fonder, som ju förra året var toppen, men i år gett typ noll avkastning.
Jag har fortsatt valt att ha 0% i räntepapper, detta baserat på att jag har två dyra fastigheter utan lån.
Summerar man resultatet av alla de hedgefonder jag haft så blir avkastningen inte så mycket mer än från en mix av räntefonder. Visst prickade jag in en del lyckade hedgefonder, men ett par nitar också, som drog ned resultatet (tex gick jag minus på Latitude, trots att jag var med under en stark period också...). Men det var helt klart betydligt roligare än att ha räntefonder...
Ha det bra!
MVH/CRV |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Kaparn

|
Postat: 2010-07-26 01:28 Rubrik: |
|
|
Hej CRV,
Trevligt att se dig här igen. Har du blivit botad från din hedgefond-wurm?
Själv sålde jag nästan alla hedgefonder tidigt, när det började skaka i diverse knutar.
Och Balticum och Rysslandfonderna försvann också i god tid innan det rasade.
Vad var det han hette (Dennis?) den mycket unge mannen som bl.a du tog dig av med goda råd om investeringar. Han hade precis börjat spara i aktier. Det sista vi hörde från honom var att han konstaterade att han hade dubblat sitt kapital och nu sålde för att han "var nöjd" med avkastningen trots att allt bara såg ut att gå uppåt. Några månader efter började nedgången och då gick det fort. Han lyckades pricka in toppen perfekt om jag minns rätt.
Och Mackan, Cristoffer och Solnamannen är här också, hej på er!
Själv är jag inte så aktiv längre och tittar bara in på forumet nån gång då och då. Fast jag har dåligt samvete för att jag inte pysslar lite mer med min aktier och fonder. Men jag har inte tiiiid. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
|
|
|