Prat om Pengar - forumet som gör dig rikare
Bli medlem Startsidan Medlemslista Inkorgen Vanliga frågor

Användarnamn:    Lösenord:      Logga in mig automatiskt    
Utbildning

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Aktier
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
ganty66

InläggPostat: 2010-01-18 22:09    Rubrik: Utbildning Lägg till medlem till din ignore-lista Svara med citat

Hej! Jag är ny här på forumet och även vad gäller aktiehandel. Jag har sett mig omkring på utbildningar och kurser och har hittat en som verkar intressant. Det är PS modell. Här kommer en länk nedan:

http://www.tradingschool.nu/

Någon som har erfarenhet från utbildningen? Om ni ej har det trro ni det är en framgångsrik modell att börja jobba efter? Något som kan vara värt att satsa på?

Har ni annars några tips på kurser eller utbildning inom trading?

(kommer närmsta framtiden att läsa böcker som tradingguiden, boken om teknisk analys osv.) Har en vilja att bli duktig inom ämnet och är redo att satsa.

Tips och råd om hur jag kan bli en bra trader?

Tack på förhand!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Spencer

InläggPostat: 2010-01-18 22:53    Rubrik: Lägg till medlem till din ignore-lista Svara med citat

Sidan är ju bara full av säljar-mumbojumbo, så det är ganska svårt att uttala sig om hur bra deras modell är. Kanske är den jättebra, kanske är den urusel.

Vet inte exakt vad kursen kostar – 25 000? Men du behöver rejält med startkapital för att ens överväga att gå den. Miljoner att börja med, alltså. I annat fall är det nog klokare att investera pengarna som annars skulle gått till kursavgiften.
Till överst på sidan
ganty66

InläggPostat: 2010-01-18 23:01    Rubrik: Lägg till medlem till din ignore-lista Svara med citat

Okej, då är det kasnke det bästa valet att investera pengarna istället. Jag har i runda slängar 150 000kr som jag har tillgång till idag. Har du några tips på kurser som man kan utilda sig då jag är hetl grön inom ämnet. Kommer som tidigare sagt att läsa diverse böcker nu men känner at jag behöver någon kurs eller utbildning. Har du några bra tips på det eller några metoder som man kan lära sig?

Tack för svar!
Till överst på sidan
C-O.M

InläggPostat: 2010-01-18 23:45    Rubrik: Lägg till medlem till din ignore-lista Svara med citat

The Intelligent Investor, Graham

Principles of Corporate Finance, Brealey et al (Bra att kunna de teoretiska grunderna för värdering av företag och projekt, glöm market efficiency mumbo-jumbot bara, det du ska komma ihåg av detta att du ska ha en jävligt bra anledning att tro att DU är fiffigare och bättre än alla andra och därför kan slå marknaden JUST NU)

Fooled by randomness, Taleb

Och betala för guds skull inte pengar för en kurs innan du är jävligt inläst och kvalificerad på den kunskap som är gratis. Oerhört svårt att värdera värdet av betal-kurs utan den kunskapen, och i många fall också troligen farligt att följa en del råd i en sådan. Välkommen till en värld där en sjuk skepsis till allt krävs.
Till överst på sidan
Spencer

InläggPostat: 2010-01-19 00:30    Rubrik: Lägg till medlem till din ignore-lista Svara med citat

ganty66 skrev:
Okej, då är det kasnke det bästa valet att investera pengarna istället. Jag har i runda slängar 150 000kr som jag har tillgång till idag. Har du några tips på kurser som man kan utilda sig då jag är hetl grön inom ämnet. Kommer som tidigare sagt att läsa diverse böcker nu men känner at jag behöver någon kurs eller utbildning. Har du några bra tips på det eller några metoder som man kan lära sig?

Tack för svar!

Njaej, jag har inga specifika tips. Men i ditt läge kan du komma långt genom att läsa rimligt prissatta böcker.

Ditt kapital är heller inte tillräckligt stort att leva på i dagsläget. Så, i takt med att du sparar ihop större kapital och lär dig mer skulle jag råda dig att vara tålmodig.

De som ger såna där kurser lever för övrigt på att hålla kurser. Att hålla kurser är ett bra sätt att tjäna pengar. Att gå kurserna är ett sätt att förlora pengar. Det finns förstås en orsak att de här herrarna säljer föreläsningar istället för att glassa på en strand om dagarna. Jag tror visserligen kurserna kan vara bra, men det finns inga genvägar till att tjäna pengar. Och i ditt läge kommer du knappast få igen kursavgiften i överavkastning på börsen, så att säga.
Till överst på sidan
Horizon

InläggPostat: 2010-01-19 06:24    Rubrik: Lägg till medlem till din ignore-lista Svara med citat

"Tradingguiden" är bra. "Aktier och fonder från grunden" är bra. Brukar rekommendera dem för nybörjare då jag själv tyckte att de var en bra start när jag skulle komma igång.

Det finns en bra "grundskola" på Aktiespararnas hemsida:

http://www.aktiespararna.se/lar-dig-mer/Grundskolor/Aktiekunskap/

Även Jonas Bernhardsson som skrivit Tradingguiden har en liten aktieskola på sin hemsida:

http://www.investeraren.se/aktieskola.shtm

Lycka till med sparandet!
Coccos

InläggPostat: 2010-01-19 08:54    Rubrik: Lägg till medlem till din ignore-lista Svara med citat

Horizon Idea har ju helt rätt i att grunden finns att söka hos Aktiespararna ett medlemsskap är väl investerade pengar ( jag är livstidsmedlem).

mvh Arrow ing
Till överst på sidan
Zed

InläggPostat: 2010-01-19 20:08    Rubrik: Lägg till medlem till din ignore-lista Svara med citat

Är du under 29 så tycker jag du ska gå med i Unga Aktiesparare (eller är du över så gå med i vanliga Aktiespararna som har sagts redan.

UA brukar anordna utbildningar, träffar och föreläsningar inom området, så ta bara kontakt med din lokalavdelning så ska du nog få reda på lite kurser du kan gå!
Till överst på sidan
ganty66

InläggPostat: 2010-01-23 12:08    Rubrik: Lägg till medlem till din ignore-lista Svara med citat

Tack så mycket för alla svar! Nu har jag fått mig ännu mer att fundera på... MEn böckerna är här och får börja med att läsa dem!
Till överst på sidan
AndreasP

InläggPostat: 2010-01-23 20:33    Rubrik: Lägg till medlem till din ignore-lista Svara med citat

Jag är lite fräck och passar på att tipsa om en sajt som tillhör mig. Där finns gratis videos som förklarar olika delar av marknaden. Den är bara några dagar gammal, så innehållet är begränsat ännu så länge, men det kommer att utökas med tiden.

Jag skulle främst vilja rekommendera video-serien "Värdering och Investering" som handlar om resultat- och balansräkningen och hur man tolkar värderingsnycklarna.

AlltOmMarknaden.se
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
fel0215

InläggPostat: 2010-01-24 19:28    Rubrik: Lägg till medlem till din ignore-lista Svara med citat

Mitt första steg var att läsa The Intelligent Investor och jag kan faktiskt inte tänka mig en bättre start. Jag har läst ett antal böcker därefter (bl. a. Tradingguiden som någon nämnt), men ingenstans sägs lika bra saker på ett lika bra sätt. Glöm inte att läsa kommentarerna till varje kapitel (i senaste verisonen), dessa är faktiskt precis lika bra.

Citat:
Och betala för guds skull inte pengar för en kurs innan du är jävligt inläst och kvalificerad på den kunskap som är gratis. Oerhört svårt att värdera värdet av betal-kurs utan den kunskapen, och i många fall också troligen farligt att följa en del råd i en sådan. Välkommen till en värld där en sjuk skepsis till allt krävs.

Mycket, mycket kloka ord.
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Aktier Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet

Besöksstatistik för Prat om Pengar på SIS-index