Prat om Pengar - forumet som gör dig rikare
Bli medlem Startsidan Medlemslista Inkorgen Vanliga frågor

Användarnamn:    Lösenord:      Logga in mig automatiskt    
Byta fonder i PPM

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Aktier
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Bodil

InläggPostat: 2009-01-24 19:35    Rubrik: Byta fonder i PPM Lägg till medlem till din ignore-lista Svara med citat

Hej - finns det ngn som kan förklara för mig hur man gör i PPM om man vill byta fond för sina framtida insättningar UTAN att sälja av de fonder med urusel utveckling jag har haft sedan 2000? Min tanke är att vänta ut de fonderna ett par år till men lägga framtida insättningar i typ Avanza Zero. Jag har lusläst PPM:s hemsida och även frågat dem via email, men blir inte klok på det hela. När jag har provbytt fonder ser det ut som att avsäljning är enda alternativet. Betyder det att om jag inte vill hämta hem förlusten så är jag fast med mitt första totalt ogenomtänkta val?

Mkt tacksam för input!

Mvh Bodil
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Martin_1987

InläggPostat: 2009-01-24 19:55    Rubrik: Lägg till medlem till din ignore-lista Svara med citat

Jag vet faktiskt inte, är inte så påläst vad gäller PPM. Jag skulle ringa dem, brukar vara lättare att förstå då än att läsa på hemsidor..

Trevlig kväll...
M
Till överst på sidan
Grok

InläggPostat: 2009-01-24 20:15    Rubrik: Lägg till medlem till din ignore-lista Svara med citat

Ditt innehav är begränsat till fem olika fonder totalt. Om du redan har fem olika fonder och vill du investera i någon annan fond så är enda alternativet att sälja, dvs. byta.
Till överst på sidan
aromata

InläggPostat: 2009-01-24 20:16    Rubrik: Lägg till medlem till din ignore-lista Svara med citat

De nya insättningarna placeras i dina befintliga fonder i samma förhållanden som gäller just då. Vill du ändra något måste du sälja.
Till överst på sidan
hobbyinvesteraren

InläggPostat: 2009-01-24 20:41    Rubrik: Lägg till medlem till din ignore-lista Svara med citat

Det är så illa som du tror - nya insättningar kommer i samma fördelning du redan har, så du msåte sälja om du vill byta.

Å andra sidan har det väl ingen skatteeffekt att byta fonder på samma sätt som i vanliga fonddepåer så det spelar lite mindre roll. Satsa på det du tror ska gå upp, inte på det du råkar ha historiskt.
Till överst på sidan
Bodil

InläggPostat: 2009-01-24 21:07    Rubrik: Lägg till medlem till din ignore-lista Svara med citat

Grok skrev:
Ditt innehav är begränsat till fem olika fonder totalt. Om du redan har fem olika fonder och vill du investera i någon annan fond så är enda alternativet att sälja, dvs. byta.

Tack för svar. Eftersom jag bara har två fonder var det precis det jag försökte göra, dvs lägga till en ny fond. Men det tycks alltså ändå, som andra säger här, som att då säljs mitt innehav i de andra två fonderna av till säg 99 % och återinvesteras i den nya tredje fonden.

Hur kan det vara så här dumt?

OK, får jag fråga om råd då, jag är inte så erfaren. Jag har två Swedbank Robur-fonder, Kommunikationsfond och Contura med hemsk utveckling sedan 2000. Jag har stuckit huvudet i sanden och tänkt att de väl reser sig. Jag känner inte att jag kan bedöma om dessa två kommer att hämta sig, men har förstått att just år 2000 var grymt dyrt. Jag har däremot läst in mig en hel del på Avanza Zero och tror på den fonden. Vad säger ni mer vana, ska jag hoppa och byta rakt av och glömma bort förlusten?

Igen, extremt tacksam för svar från en som just börjat ta tag i alla jäkla pensionstrådar!

Mvh Bodil
Till överst på sidan
yxhugg

InläggPostat: 2009-01-24 22:22    Rubrik: Lägg till medlem till din ignore-lista Svara med citat

Ingemar Carlsson har skrivit en bok: FONDSTRATEGIER. I den får du lära dig hur man säljer och köper fonder utifrån teknisk infallsvinkel.

http://www.tendens.se/butiken/

Ur reklamen för boken:

Fondstrategier är en bok, som förenklar dina köp och säljbeslut av fondandelar. Med denna kunskap kan du undvika större nedgångar och du är alltid med i de fonder som stiger. Teorierna är enkla att förstå och använda.

Kan det vara så enklet? - Ja, men svårigheten ligger i att tro att det är så enkelt. Därför har vi en mängd exempel på hur du skulle kunna agerat under de senaste åren.
Till överst på sidan
aromata

InläggPostat: 2009-01-25 10:33    Rubrik: Lägg till medlem till din ignore-lista Svara med citat

Jag tycker att du helt ska glömma alla eventuella förluster och bara köpa det som du tror på framöver. I den processen kan boken som Yxhygg nämner vara en stor hjälp!
Till överst på sidan
Cristoffer

InläggPostat: 2009-01-25 16:25    Rubrik: Re: Byta fonder i PPM Lägg till medlem till din ignore-lista Svara med citat

Bodil skrev:
Hej - finns det ngn som kan förklara för mig hur man gör i PPM om man vill byta fond för sina framtida insättningar UTAN att sälja av de fonder med urusel utveckling jag har haft sedan 2000? Min tanke är att vänta ut de fonderna ett par år till men lägga framtida insättningar i typ Avanza Zero.

Nej så går tyvärr inte att göra ,däremot hos vissa andra fondförsäkringsleverantörer. I PPM så väljer man en fördelning av fonderna och när man väljer denan fördelning så gäller den direkt dvs både gamla och nya pengar.

Faktum är att om du har förluster, vinster eller nollresultat på en fond i PPM är det faktiskt helt betydelselöst mer än möjligtvis för de egna psykologiska reaktionerna på resultatet. Jag tror faktiskt överlag det vore bra att PPM helt plockade bort resulatredovisningen från oragnakuvert, PPM inloggning mm.

Det enda som spelar roll är hur mycket pengar du har på kontot, det är detta som blir din pension Pengar på kontot beror betydligt mer på hur mycket du tjänar under livet än på vilken avkastning du har på kontot även om banker och nätmäklare gärna vill tala om vikten av "tillväxtfonder". Däremot blir förvaltningen viktigare och viktigare ju äldre du blir.

Se hur mycket pengar du ha på kontot och bestäm sedan hur du vill göra med dessa pengar. Välj de fonder som du själv tror kommer ge en god avkastning framåt och titta sedan till ditt konto några gånger då och då och bestäm om du kanske tror någonting annat framåt.
Bodil

InläggPostat: 2009-01-25 20:34    Rubrik: Lägg till medlem till din ignore-lista Svara med citat

Tack för svar! Men Cristoffer, hur menar du att det kan vara helt betydelselöst hur fonderna på PPM går för den enskilda individen utanför "psykologin", menar du att alla råd om att "sitta still i båten" i dåliga tider osv inte gäller för dessa fonder? Hur mkt pengar jag har på kontot är ju relaterat till börsupp- och nedgångar? Skulle du ge samma råd ang vilka fonder som helst, dvs att bara se till det nuvarande värdet eller är det bara gällande PPM eftersom man där inte kan byta inriktning och ändå ha kvar fonder som man vill vänta ut?
Till överst på sidan
Cristoffer

InläggPostat: 2009-01-25 22:02    Rubrik: Lägg till medlem till din ignore-lista Svara med citat

Bodil skrev:
Tack för svar! Men Cristoffer, hur menar du att det kan vara helt betydelselöst hur fonderna på PPM går för den enskilda individen utanför "psykologin", menar du att alla råd om att "sitta still i båten" i dåliga tider osv inte gäller för dessa fonder? Hur mkt pengar jag har på kontot är ju relaterat till börsupp- och nedgångar? Skulle du ge samma råd ang vilka fonder som helst, dvs att bara se till det nuvarande värdet eller är det bara gällande PPM eftersom man där inte kan byta inriktning och ändå ha kvar fonder som man vill vänta ut?

Betydelselöst är det givetvis inte hur dina fonder utvecklas, desto bättre utveckling desto bättre pension givetvis. Men viktigare än din avkastning är dina insättningar på PPM kontot. Maximal insättning på kontot når man ung vid en inkomst på 30 000kr i månaden då får man ung. 9000kr insatt på kontot per år. Studerar man, en arbetsöshetsperiod, lägre lön osv. då blir insättningen på kontot lägre om jag inte minns fel så var snittinsättningen på kontot ung 5500kr per år. Det skall till väldigt stor skillnad i avkastning för att kompensera för inkomstbortfall.

Så det viktigaste för att få en bra pension är en lön på helst 30 000kr per månad eller högre, inte avkastningen på PPM fonderna.

När det gäller utvecklingen på dina fonder så är det enda man kan göra något åt framtiden, historien är som den är och inget man behöver ägna speciellt mycket tankemöda åt förutom då om man vill utvärdera hur man själv valt fonder.

För att utvärdera sig själv så kan man också ta del av PPMs IRR siffra dvs årlig genomsnittlig utveckling. Varje år publicerar PPM också hur alla svenskars IRR är fördelade. Vis årsskiftet hade "medelsvensson" en IRR på 0 till -2% per år.

Vinster och förluster på PPM fonder behöver man egentligen inte bry sig om då man inte behöver betala någon skatt när man omplacerar. Sitta still i båten skall man definitivt inte göra tycker jag. Istället så skall man välja de fonder som man själv tror får en bra utveckling framåt, hur ofta man gör detta är givetvis en smakfråga. Fler än någon gång om året skulle jag säga att man inte behöver byta. Det finns en mängd "strategier" för detta med fondbyten. Vissa köper indexfonder med låga avgifter som lönar sig på lång sikt statistiskt sett, andra köper fonder som har gått bäst sista månaderna, andra har en fundamental inriktning för att välja goda fonder, andra väljer sina favoriter bland fondförvaltare.

Mao "vänta ut" fonder spelar egentligen ingen roll. Vill du välja Avanza Zero för dina pengar så skall du givetvis välja detta för alla dina pengar, såvida du inte vill ha någon annan fond som komplement.
Bodil

InläggPostat: 2009-01-25 22:07    Rubrik: Lägg till medlem till din ignore-lista Svara med citat

Tack igen!
Till överst på sidan
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Aktier Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet

Besöksstatistik för Prat om Pengar på SIS-index