Vad händer med H&M ?

Här diskuterar vi aktieplaceringar i allmänhet.

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

Moffar

Re: Vad händer med H&M ?

Inläggav Moffar » 7 januari 2017, 12:18

Hennes & Mauritz 245:-

Skriver då aktien åter är ner kring 240-250 kronor (p/e 22,2) och jag undrar hur ni tänker?
Nackdelen, som gör att jag vilar på hanen är enorm konkurrens inom klädsegmentet. Jag är inte så säker på att framtida generationer (framförallt pojkar) kommer att acceptera att mor&far köper kläder på H&M. Nuförtiden är ju H&M mer än just H&M och det är väl det som drar i mig.
Stagnation eller fortsatt nyöppning var och varannan dag?..Privat har jag inga H&M i väskorna.
Ett par snabba kronor i Saab har frigjort kapital till en stabil post. Till skillnad från många andra bolag som rusat på börsen så är det förhållandevis bra ingång historiskt i klädbolaget.-Så, någon som är på G i H&M?
https://www.avanza.se/aktier/om-aktien. ... -mauritz-b
Senast redigerad av 1 Moffar, redigerad totalt 1 gånger.

Användarvisningsbild
Björn

Inläggav Björn » 7 januari 2017, 13:10

Det finns ett gammalt "ordspråk" eller vad man ska kalla det om att ett företag/imperium lever i tre generationer.
1. Erövraren/innovatören
2. Förvaltaren (ovanståendes son)
3. Fördärvaren (son till "förvaltaren")

HM är ju inne på tredje generationen nu. Om man inte menar att Stefan Persson ska klassas som starten på HMs framgångssaga.

Jag håller mig borta tills KJP blir utbytt/stiger åt sidan eller det finns tydliga tecken på vändning.

morfarGinkgo

Inläggav morfarGinkgo » 7 januari 2017, 14:05

Det finns säkert förklaringar o åsikter till händelseförloppet i bif relativa jämförelse mellan HM och Inditex men jag drar i alla fall öronen åt mig tills tecken kommer på att aktien bottnat.
HM blå kuva.
image.png
image.png (71.66 KiB) Visad 1096 gånger

Är man spelsugen på denna nivå finns ju alltid Mini Futures att tillgå.
En hög häv liten insats med tajt stopp är ett bättre alternativ vid botten i tradingkanalen 238kr än att köpa aktien avista nu..så ser j det.

Användarvisningsbild
Solnamannen

Inläggav Solnamannen » 7 januari 2017, 17:25

Jag skrev precis ett e-post till lite nära och kära som brukar vara mottagliga för lite aktietips om just H&M:

Solnamannen skrev:Efter mängder av kritik, skepsis och nedjusterad målkurs från mängder av analysfirmor senaste året har aktien tappat från ca 304 kr i april 2016 till ca 245 kr idag. Det är en nedgång med 19 %.

I och med detta har direktavkastningen gått från 3,2 % till 3,98 %.

Enligt min riskmodell har jag under 2017 (bygger givetvis delvis på räntenivån) ett avkastningskrav på H&M på 6,69 %*. I och med att den kontanta utdelningen tillfredsställer 3,98 procentenheter blir kravet på framtida utdelningstillväxt allt annat lika 2,71 %. Det tror jag är i nivå med eller lägre än den globala tillväxten kommande 20-30 år.

Min uppfattning är att H&M de senaste åren inte har värderats rimligt med utgångspunkt i en lönsam och stadig organisk tillväxt på 8-10 %, som bolaget faktiskt uppvisat under långa perioder. Det är nog på sitt sätt ganska rimligt, aktien skulle då ha blivit extremt dyr. Tanken på att H&M skulle ha växt upp och nu är moget och därmed har en lägre tillväxttakt har dykt upp med 3-4 års intervall ända sedan jag började intressera mig för aktier. Hittills har dessa skeptiker inte fått rätt, och H&M har återhämtat sig och fortsatt leverera hög och lönsam tillväxt. Tror jag de har fel även denna gång? Det intressanta nu är att värderingen är sådan att även om H&M från och med nu skulle bli en medioker rörelse som för all del öppnar någon butik då och då, men mest sitter och förvaltar det man har och hänger med BNP- och inkomstutvecklingen på de marknader man agerar på - så går aktien att räkna hem. Insisterar man att man vill sitta och vänta på att kritikerna får fel (och en värdekorrigering av aktien) så får man nästan 4 % direktavkastningen medan man väntar. I ett bolag som jag tror kanske för all del har mognat, men som nog kommande 20 år ska kunna fortsätta växa med i alla fall 4-5 % år år med lönsamhet. Då är H&M värd >360 kr.

Jag är övertygad om att kommande 6-12 månader mycket väl kan komma att ge tillfälle att köpa H&M billigare än dagens 245 kr, givet den nuvarande stämningen på marknaden - och potentiellt stor blankning i aktien (positioner som man måste köpa sig ur någon gång), men jag är ännu mer övertygad om att oavsett om man köper för 225 kr eller 245 kr så kommer H&M kunna ge en god riskjusterad avkastning på >10 års sikt.

*Hade aktien kostat 304 kr hade mitt avkastningskrav allt annat lika varit 6,8 %. Modellen plockar helt enkelt upp det faktum att en tillgång är relativt sett billigare och översätter det i ett lägre avkastningskrav och gör det lättare att räkna hem investeringen. Omvänt så ökar avkastningskravet löpande om tillgången blir dyrare trots att underliggande fundamenta inte förändras - vilket gör investeringen svårare och svårare att räkna hem (ställer då stora krav på framtida utdelningstillväxt).

Det ska tilläggas att H&M i ett kort (<12-24 mån) har dollarkursen 2016 och framåt emot sig, men det vore naivt att tro att underleverantörer i Asien på sikt är villiga att dra ner sina priser (i USD) om USD stiger 10-20 % mot allt och alla valutor. Jag menar att man i detta läge liksom i stort sett alla andra bör strunta i valutor när man köper aktier i vettiga, lönsamma bolag (och inte vettiga, olönsamma bolag bör man inte köpa alls).

Jag tror att det är risk att tiden med en (lönsam) tillväxttakt över 8 % per år under ett decennium är över. Däremot tror jag inte att bolaget nu är dömt att ligga och harva i nivå med global BNP-tillväxt. H&M till de här kurserna har chans att bli ett "medelvarmt tillväxtcase" med det mogna bolagets direktavkastning. Hittar jag sådant brukar jag nappa. Och blir sällan besviken.

De modeller jag använder i den depå där jag investerar i stora bolag (ej fastigheter) för att balansera, begränsa och synliggöra risk säger mig att maximal andel H&M i portföljen är 6,1 %. Då ska alltså sägas att det är 6,1 % av den depån, inte av min totala portfölj. Jag är en stor fantast av riskspridning.

Användarvisningsbild
jeppe

Inläggav jeppe » 7 januari 2017, 19:53

morfarGinkgo skrev:Det finns säkert förklaringar o åsikter till händelseförloppet i bif relativa jämförelse mellan HM och Inditex men jag drar i alla fall öronen åt mig tills tecken kommer på att aktien bottnat.
HM blå kuva.
image.png

Är man spelsugen på denna nivå finns ju alltid Mini Futures att tillgå.
En hög häv liten insats med tajt stopp är ett bättre alternativ vid botten i tradingkanalen 238kr än att köpa aktien avista nu..så ser j det.

Inditex finns att köpa hos Nordnet. P/E 32 känns dock för högt för mig.
"you gotta do what you gotta do"

morfarGinkgo

Inläggav morfarGinkgo » 31 januari 2017, 21:59

Här en länk för den intresserade.

https://www.efn.se/blogg/nyhetsrummet/h ... rldskarta/

Användarvisningsbild
jeppe

Inläggav jeppe » 30 november 2017, 12:56

H&M:s ordförande och storägare Stefan Persson ger sin första intervju på tio år:
https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q= ... pSoWWL3Dzh
https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q= ... Gq-JFUr8EI

Några axplock från intervjun ur Dagens Industri:

"De tekniska utmaningarna och möjligheterna som finns kan jag inte i detalj,
men jag ser digitaliseringen med bland annat teknik som avancerad dataanalys,
RFID (radio-frequency identification) och Click and collect som stora möjligheter
för att förbättra kunderbjudandet"

"...Vi har haft en långsiktig syn på den här utmaningen [handel online].
Vår ledning förutsåg redan för tio år sedan att det här skulle hända...
Vi har gjort investeringar på många miljarder kronor under flera år för att
utveckla den digitala plattform som vi nu kan börja få avkastning på"

"Vi har kombinationen av butik och ett starkt digitalt erbjudande som integreras
allt mer, det är en drömsituation som ger så många nya sätt att sälja på"

Så, är det en skördetid som står för dörren? :D

volla

Inläggav volla » 30 november 2017, 18:58

Titeln i den här tråden är ju talande :) Vi har ju touchat de här grejerna i den andra HM tråden också från och till.

Tyckte det var en bra intervju. Samtidigt så...Vad annat ska han säga? Men failure is not an option är ju det som gäller. Familjen har sannerligen incitament att inte misslyckas med att vända skutan.

Användarvisningsbild
jeppe

Inläggav jeppe » 6 december 2017, 17:46

HM:s aktiekurs steg rätt stadigt fram till våren 2015, men sedan dess har den rakt gått söderut.

hm2.png
hm2.png (46.2 KiB) Visad 229 gånger

HM:s omsättning har ökat stadigt under tio-årsperioden men vinsten har i stort sett legat stilla.
Resultat för HM är fallande vinstmarginal under perioden.
Men varför steg kursen fram till 2015 fastän vinstmarginalen föll hela tiden?
Börsen är inte alltid logisk!
Det verkar som att fram till 2015 värderas HM som tillväxtaktie där ett högt P/E tal tolereras för att därefter börja ses som en "mogen" aktie med för högt P/E tal.

HM1.png
HM1.png (41.55 KiB) Visad 229 gånger

Nyckeltal som P/E avviker ju nu inte avsevärt från börsens medelvärden.
Ska man tro att aktiekursen snart har fallit klart? :?
Bilagor
hm3.png
hm3.png (6.17 KiB) Visad 229 gånger

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 6 december 2017, 19:27

Marknadens syn på företagen är väsentlig! Och den synen svänger sällan fort.

Vi skall nog inte räkna med annat än en marknad som är orolig över HMs framtid tills vi ser någon fundamenta som säger annat.

Detta blir segt...

Men kanske det ändå går att mjölka med optioner???

Jag tror personligen, att HMs siffror kanske kan förklaras med marknadsexpansion till marknader mindre lönsamma än Sverige eller Tyskland.

Vem fasen tror att en klädbutik i en kinesisk provins, eller i östra Europa är lika lönsam som i Berlin???

Så har vi e-handeln då som satt fart på allvar vilket fick marknaden att reagera på att HM är senfärdiga. Den frågan kvarstår att reda ut för mig... klarar HM den marknaden?
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

Användarvisningsbild
jeppe

Inläggav jeppe » 6 december 2017, 21:07

Himmelsblå skrev:Marknadens syn på företagen är väsentlig! Och den synen svänger sällan fort.

Vi skall nog inte räkna med annat än en marknad som är orolig över HMs framtid tills vi ser någon fundamenta som säger annat.

Detta blir segt...

Men kanske det ändå går att mjölka med optioner???

Jag tror personligen, att HMs siffror kanske kan förklaras med marknadsexpansion till marknader mindre lönsamma än Sverige eller Tyskland.

Vem fasen tror att en klädbutik i en kinesisk provins, eller i östra Europa är lika lönsam som i Berlin???

Så har vi e-handeln då som satt fart på allvar vilket fick marknaden att reagera på att HM är senfärdiga. Den frågan kvarstår att reda ut för mig... klarar HM den marknaden?

Svårt för mig att sia om huruvida vissa marknader är lönsammare än andra. HM redovisar nog ingen sån statistik öppet.
Här lite axplock från deras hemsida (antal butiker per land):
Bulgarien 20
Danmark 102
Frankrike 236
Indien 17
Kina 490
Polen 169
Ryssland 126
Storbritannien 278
Sverige 172
Tyskland 457
Ungern 42
USA 511

Totalt antal butiker: 4 553 (2017-08-31)

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 6 december 2017, 21:17

Nej, HM redovisar det inte.

Men under vilken period har HM öppnat 490 butiker i mittens rike?
- ordspråk från England

Användarvisningsbild
jeppe

Inläggav jeppe » 7 december 2017, 21:47

Himmelsblå skrev:Nej, HM redovisar det inte.

Men under vilken period har HM öppnat 490 butiker i mittens rike?

Det är totala innehavet per 2017-08-31.
Tog det härifrån: https://about.hm.com/sv/about-us/market ... rview.html

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » Igår, 09:37

HM på 175.... hoppla...
- ordspråk från England

Poseidon

Inläggav Poseidon » Igår, 10:08

Ännu en tung dag för HM vid rapporttillfälle. Detta visar på hur extremt viktigt det är att ha en hedge till sina aktier. Det är något som jag själv alltid har som tumregel att ha. Speciellt när vi vet att det ska komma ut företagsinformation en specifik dag och som historiskt brukar betyda rörelser.

Ett skydd kostar inte mycket. Känns det väldigt dyrt att köpa så kan man åtminstone köpa säljoptioner för att skydda över rapporten och sedan ligga ohedgad mellan rapporterna. (Så gör aldrig jag, men dock ovanligt att det rasar mycket mellan rapporterna en enskild dag)

Har man spekulerat i riktning och haft fel så blöder man hårt idag. En neutral position är som alltid bra. Det ger inte några kraftiga vinster vid kraftiga rörelser, men ger en jämn och stabil avkastning över tid. Som optionsinvesterare så är HM ett tydligt exempel på att det är inom 1-2 års period väldigt svårt att veta var kursen är på väg. Genom en neutral position behöver vi aldrig ta ställning till om det ska upp eller ner. Vid en neutral position är det bara att se till att man är extra försiktig vid rapporterna och kostar på sig lite extra hedge på nedsidan eller undviker att ställa ut innan dessa kända företagshändelser som man med säkerhet vet kommer ge utslag på kursen som är mer än en vanlig handelsdag.

Har man inga aktier, men är sugen på att gå in kan det vara intressant att köpa en strut i mars med aktier som kombination.
Exempel:

Köp 500 st HM aktier, á 169,90
köp 10 O170, á 9,25 kr

För slutdagsposition gäller följande:
Risk ca 9 250 kr uppstår vid kursen 170 kr som är sämsta tänkbara utfall.
Positionen är en strut med störst förlust vid 170, men minskar i takt med att kursen närmar sig BE upp eller BE ner. Har inte tid att exakt ange BE för positionen. Någon annan får gärna komplettera med det!

Löptiden på 3 månader är betryggande för att få kursrörelse på minst 15-20 kr åt något håll!

Här är vi dessutom deltaneutrala så finns egentligen ingen anledning att vi ska sitta på händerna fram till slutdagen!
Delta 0,5 på aktierna och delta -0,5 på optionerna!

Risken att HM står still och stampar på 170 kr under hela löptiden fram till och med mars månad får nog anses minimal. Visar rapporten i januari att HM är ett sjunkande skepp så får vi nog se ett ras på 10-20% till. Skulle däremot rapporten visa på god kostnadskontroll och besked om att man håller kvar utdelningen på nuvarande nivå så får man se det som ett styrketecken och att ledningen menar allvar i att man tror på framtiden.

Som en övning är det bra om någon av er här inne gör en vinst/förlusttabell eller graf och presenterar här för denna strategi.
Det ska man alltid göra innan man tar position tycker jag för att se hur stora kursrörelser som krävs för att göra vinst!

Återgå till "Aktier"